July 29, 2011

Happy face.


Happy kan bila at last kita lulus jugaaakkkk? Yelah , after dua kali failed, siapa yang tak trauma kan? Siap malam before third test tu tak boleh tidur , siap menangis sebab takut fail lagi, siap tarik ummi kesayangan masuk tidur sama-sama dengan kita malam tu. Pagi-pagi hari test pun teresak-esak lagi sebab ayah dah bebel macam-macam. Yelah , siapa tak geram dah dua kali failed. Mesti lah third time ni nak yang terbaik kan? Nak berita gembira kan? Plus, ayah pulak tengah stress dengan Open Day work place dia. Haih. Memang pergi driving center on 27th July 2011 hari Rabu baru-baru ni dengan emosi tak menentu, berdebar bagai, mata pun merah-merah. Dengan sakit perutnya pulak tu. Masa ni lah nak sakitnya. Masa tu tuhan saja lah yang tahu apa perasaan dalam diri ni. Rasa nak pengsan pun ada. Dengan hari tu pulak ramai candidates. Datang daftar ambil nombor giliran terus masuk briefing room. Hari tu officer JPJ tak ramai, 6 orang je. Dah dia briefing, sempat lah ke tandas. Biasalah tu, bila dah takut ramailah yang nak terkencing bagai ni. Haha. Masa keluar kejap dari briefing room sebelum officer tu briefing semua calon sebenarnya, ada keluar kejap sebab rasa nak pengsan je bilik tu sesak ramai-ramai dengan calon yang semua berdebar-debar. Keluar-keluar je tengok ayah ada dengan ummi. Tadi datang dengan ummi je. Lagi berdebar lah rasa tengok ayah ada. Pressure je rasa masa tu. Ayah ummi sempat borak dengan few of trainers dekat situ. Dipendekkan cerita, lepas briefing semua calon kena pergi tempat menunggu untuk test. Ayah balik tempat kerja dia, tinggal ummi dekat situ. Entah kenapa pressure makin menggila, jadi makin takut. So cakap dengan ummi, janganlah tunggu sini lagi makin takut. Ummi cakap nak ummi pergi ke? I tarik tangan dia, eh jangan lah. Duduk je sini. Lepas tu Encik Zul, one of trainer dekat situ bagi short briefing dekat kami apa kami kena buat semua. Calon kereta dengan lori yang kena buat parking bukit mula dulu. Calon road retest kejap lagi sebab tunggu officer JPJ datang. Nampak lah Encik Faizal officer last week yang kandaskan I. Okay, kali ni I tak nak cakap dia handsome. I senyap je. Dia kena test calon yang pegang kad nombor 4, tapi kira dia first candidate yang kena drive pergi bandar dululah. I cuakkkk gila masa tu. Sebab officer sikit hari ni, kereta yang pergi road satu je yang gerak dulu. Semua calon yang menunggu cuak , ada yang berborak berkongsi tips semua. Sebelah I ada budak perempuan umur 18 tahun, cantik,comel je. Rupanya ummi tengah berborak dengan mak dia. Si comel ni anak bongsu. Dia nampak takut, biasalah tu, I pun cuak jugak. I cakap tak apa, awak boleh buat. Focus dulu dekat litar ni, bab parking bukit tu. Dalam hati doakan dia, InsyaAllah dia lepas. Sekali nampak first candidate yang pergi road tu drive balik safely dengan Encik Faizal sebelah dia. Nampak muka perempuan tu serious je, lulus ke dia? Hati dah berdegup kencang. Encik Faizal blah kejap, tak terus ambil second candidate. Calon road retest yang lain dah berdebar.

Few minutes after that nampak officer JPJ lain datang. Sekali Encik Zul panggil, calon kad nombor lima. Errr aku ke ? Kaki dah macam shaking, sempat tarik nafas panjang-panjang, selawat bagi hilang berdebar. Salam ummi dengan mak adik perempuan yang 18 tahun tu. Terus pergi dekat kereta tunggu officer tu masuk dulu. Dah dia masuk, baru I masuk bagi salam. Check semua yang perlu. Tiba-tiba dah masuk gear, officer tu tegur awak tak check gear? Err, dalam hati aku dah check tadi tak nampak ke? Minta maaf dan free kan balik gear. Baru lah masuk gear satu dan jalan. Masa baru keluar simpang driving center dia cakap pergi Laluan A. Masa tu dah tarik nafas lega, dalam kepala fikir satu-satunya tempat bahaya dekat roundabout. Masa drive dia tanya dah kahwin ke bujang lagi? Bujang lagi cik. Amboi mentang-mentang jari I berinai semua orang ingat I dah kahwin kan? Haha. Cakaplah last week ada cousin's wedding. Lepas tu dia tanya umur. Dia baik, peramah sebab sepanjang drive dia banyak tanya bergurau semua sempat flirt lagi tu. Dia kata kalau saya bagi awak lulus, awak nak jumpa saya lagi tak? Amboi, masa tu I dah speechless I cakap entah je. I tau dia saja nak hilangkan focus I but alhamdulillah, I managed to keep myself still on the track. Masa dekat roundabout almost je jadi macam haritu tapi I sempat tekan brake, dia pun kata tak apa, tunggu dah clear baru keluar. Dia ingatkan I jangan laju sangat apa semua so I ingatlah semua had laju yang I kena patuh. Masa sampai dekat satu tempat road construction depan sekolah, ada lencongan ke kanan, itu pun dia tolong cakapkan eventho I dah nampak. Dia tanya had laju depan sekolah berapa semua. Then masa dekat traffic light dia siap gurau eh awak langgar lampu merah ye. I dengan yakinnya cakap mana ada cik, jalan kita kan lampu hijau jalan mereka yang merah. Dia cakap haaa tengok awak dah pandai cakap maknanya dah tak takut la tu. Sebab tadi masa mula-mula jalan dia ada tanya I awak takut ye, I admit lah I takut. Kelakar officer I tu.Then dah nak sampai driving center , dia tanya lagi soalan sama, kalau saya luluskan awak, awak nak jumpa saya tak? I cakap lah alaaa cik mana boleh macam tu, saya nak lulus lah tapi jangan lah macam ugut saya. Dia gelak mana ada ugut lah, ugut kan lain. I sengih-sengih je. Alhamdulillah, I selamat drive pergi dan balik. Then tengok kertas test warna pink tu, I nampak dia tick dekat LULUS. I senyum. At last :) Masa dia tengah cop test paper tu, I tengok name tag dia - Zulkefli. Masa tu trainer nama Encik Zul ada tunggu dekat meja. Dia pandang je I, mesti dia tengok happy face I yang at last lulus jugak ni. Hehe. Dapat je kertas test tu, I cakap terima kasih and terus ke kaunter dalam. Sebelum tu I senyum lambai dekat ummi. Legaaaaa sangat. Then lepas uruskan semua yang patut, I jumpa kakak yang selalu uruskan hal booking class I. She's so nice sebab tu I suka dia. Sempat change mobile phone's number, I cakap nanti raya boleh datang rumah. I sengih-sengih. Sekali I nampak budak perempuan 18 tahun tu, I tanya dia lepas tak bukit parking? Dia cakap lepas. Alhamdulillah. I cakap, InsyaAllah, boleh punya masa road nanti.

I keluar dari driving center tu dengan muka gembira dengan ummi kesayangan dekat sebelah. And masa balik tu baru I tau, ummi cakap Encik Zul kata dia nak jugak jadi cikgu I masa driving lesson sebab dia nak tahu apa salah I sampai tiga kali test. Amboi, famous nya muka I kan? Haha. But apa pun, I dah berjaya jadi 'P' license holder. Setahun lagi full license holder lah. Hurray! Thank you semua cikgu yang pernah ajar I - Cikgu Mohd, Cikgu Aziz, Cikgu Osman, Cikgu Rukiman, Cikgu Zakarin, Cikgu Nazri (yang ni garang I tak suka) , kakak kaunter yang baik hati, officer yang kandaskan and luluskan I. And big thanks untuk ummi yang hantar and teman I masa praktis, ayah sebab bayar yuran driving class and all my friends yang bagi semangat and good luck wishes :)

Happyfacehappymode,
Faa.

p/s ; Tiger, Malaysian have seen your best performance. It's okay. Yes, we lost but with dignity. You guys have play the best :)


No comments: