July 18, 2012

8 days and a resign letter.

Experiences.

It was my first time working and I've managed to stay for 8 days only! Haha. My working hours was starting from 9.30 am till 9.30 pm. Lama kan? I started my first day at work on 9th July 2012 and I quit on 18th July 2012. Yeah, today :') Kejap jeeee but the experienced, so valuable.

Kedai biasa, dengan dua orang pekerja tetap. Kak Zu, the supervisor and Zira, the assistant. Senang bekerja dengan mereka, serious! Never expect that on the first day working I could easily get along with them. But yang paling senang nak masuk kepala is Kak Zu. Eventho she's the supervisor, kau boleh gurau senda dengan dia macam kawan, tak ada limit except kau kena dengar arahan dia, what should you do and what shouldn't you do :)

Hari pertama bekerja kerja kau is cleaning the rack dan sapu sampah bila kedai buka. Belah petang kau layan customer. Senang je, tolong customer cari barang apa yang mereka nak. Hari pertama kaki aku lenguh, balik rumah muka monyok tapi hati senang sebab workmate semua okay-okay aje. So aku decide, esok aku teruskan berjuang.

Hari kedua Zira cuti. Yang jaga kedai aku dengan Kak Zu aje. Tup-tup lepas cleaning rack, sapu sampah mop lantai, Kak Zu panggil kau belajar jadi cashier. Phew! Hari kedua kau dah kena jadi cashier padahal dalam agreement kau boleh jadi cashier after two weeks kerja sana. Tapi Kak Zu, supervisor selamba. Dia kata lagi senang kalau aku tau handle cashier macam mana. Dan kau dah diberi kepercayaan untuk tukar duit dekat bank. Sesenang itu saja? Bila kau komited dengan tugas kau :) Benda paling seronok? Tiba-tiba ada customer datang tanya kau after-SPM ke apa, sebab dia nak offer kau job kerja bank. Aku macam stunt there, terkejut. Senangnya orang nak offer kau job kan? Macam tu aje. Aku cakap lah, aku full time student :) Kak Zu kata sebelum ni orang bank tak pernah nak tegur pekerja aku, tapi dengan aku few of customers dia dah mula menegur lagi-lagi orang bank. Apa muka aku ada muka banker ke? Haha.

Hari ketiga tak silap aku, ada tourists datang. Aku dah mula kena speaking, mempraktikkan bahasa yang aku belajar dari darjah satu. Alhamdulillah, aku boleh handle. Kak Zu mula bukak mulut, orang-orang kedai satu blok aku dah mula kecoh pasal pekerja baru dia. Jenis muka aku muka orang kerja office atau kerja yang 8 pagi sampai 5 petang tu. Sampai ada customer tanya kenapa aku tak kerja dekat kedai si polan bin si polan. Tapi aku pilih kerja yang 12 jam, okay bukan, kerja 10 jam sebab dah tolak 2 jam rehat. Pelik ke? Aku tak rasa tu pelik plus aku kerja part time and aku hanya cari pengalaman, biar rasa susah dulu, senang kemudian hari mungkin masa aku dah pegang Degree tu, InsyaAllah :) Aku senyum aje, aku diamkan aje kata-kata orang luar. Biarlah. Dan Kak Zu kata ada perempuan-perempuan kedai lain mula tak puas hati dengan aku, sebab aku cun. Blergh. Sakit mata agaknya mereka? Tak apa, aku part time aje. Kau nak kata apa, katalah. Aku cari pengalaman, bukan nak kacau periuk nasi kau orang atau laki kedai korang. Serious, aku tak terfikir semua itu!

Hari keempat dan seterusnya, aku dah mula biasa dengan penat. Sampai dah tak terasa langsung. Mungkin sebab aku dah mula lali. Ada pekerja baru, umur 15 tahun. Jujur, aku tak suka cara dia. Walau betapa kesiannya kau bercerita tentang keluarga kau, aku tetap tak dapat nak get along dengan kau. Even Kak Zu sendiri kata, dia tak berkenan dengan pekerja baru tu. Dan aku, mula rapat dengan Kak Zu. Since hari kedua lagi. Seronok bila pergi mana-mana, dia ajak aku. Manager pun tak kisah. Mungkin mereka senang dengan cara aku, mungkin. Tapi aku tetap berhati-hati dengan perilaku aku. Tetap, sebab aku berkerja. Walau banyak cerita aku dengar, aku malas nak ambil tahu. Biarlah, fikiran mereka tak terbuka seperti aku. Maksud aku, current place yang aku tinggal ni, orang-orang dia still tak ter-exposed dengan dunia luar. Aku orang yang berhijrah, dah banyak tempat sebab pekerjaan ayah aku. Alhamdulillah, mana-mana aku pergi, aku senang dapat kawan. :') Persetankan semua itu, asalkan aku buat kerja aku dan mereka senang dengan aku.

Ada beberapa kali customer tersalah pandang aku. Mereka ingatkan aku amoi. Okay, kelakar kan? Haha. Aku ke tempat kerja dengan spectacles, senang sebab hari kedua aku kerja mata kiri aku mula merah. Mungkin sebab habuk, jadi aku decide untuk pakai mata empat aku tu. Ada tiga customer cakap cina dengan aku, sampai terpaksa aku biar mereka habis bercakap dan terangkan yang aku melayu. Ohh you nampak macam amoi, kulit putih. Aku senyum. Dan aku akan sentiasa cuba senyum walau masa tu aku dah terlalu penat. Well, customer first kan? Dan memang aku perlu melayan mereka baik tak kira macam mana sombongnya mereka. Tak apa, aku faham. Sebab aku pernah jadi customer jugak dan sekarang aku rasa apa rasanya melayan mereka.

Yang seronok? Bila aku dapat upah sepuluh ringgit macam tu je dari customer sebab tolong dia kirakan duit RM2500. Murah rezeki orang tu kan? InsyaAllah. Dapat job-offer, customer berborak dengan kau secara nice, customer salam kau sebab dah layan mereka baik, dan workmate kau semuanya layan kau baik even ada benda tak baik aku dengar, tetap aku appreciate mereka sebab dah buat aku selesa dekat sana. Dan kau dapat belajar benda baru. Kalau selama ni kau hanya tahu membeli, sedikit sebanyak kau tahu apa yang berlaku dalam kedai sebenarnya. Bila barang sampai, macam mana nak susun barang, tag harga etc. Benda yang aku tak sangka? Kau baru kerja 8 hari, kau berhenti kau dapat souvenir dari mereka. Dan yang terharunya is hadiah tu barang yang paling kau berkenan dalam kedai tu, Kak Zu knows :') Thank you guys, thank you experiences :)

P/s : Banyak, banyak sangat aku nak cerita tapi biarlah itu semua jadi kenangan manis buat aku. Bukan nak gebang, tapi aku sekadar nak berkongsi rasa dan pengalaman. Seronok bekerja ni sebenarnya, bila kau dapat coop dengan semua situasi dan orang di sekeliling. Dan yang paling penting, kau dapat lihat realiti hidup dekat luar ni, rasa apa yang orang lain rasa, susah senang mereka :')

No comments: